얄루는 일상 생활 속 디지털 무빙 이미지의 의미와 역할에 대해 예민하게 인지하며 동시에 작가로서 고유의 언어와 세계관을 통한 몰입형 스토리텔링을 확장하는 작업을 해왔다. 프로젝션 맵핑 조형, 미디어 파사드, VR 등 다양한 장소에서의 비디오 설치와 화이트 큐브에서 거대한 창고까지 다양한 장소와 상황에 따른 대형 프로젝션 맵핑 조형시리즈물을 선보이며 비디오를 이용한 실험적인 스토리텔링을 고민하며 탐구하고 있다.

Since the recent pandemic, Yaloo spent a significant amount of time in Seoul. This experience helped her initializing Underwater Trilogy - Homo Paulinella the Lab, Pickled City, and Birthday Garden. All three chapters of the trilogy project capture a unique sense of contemporariness proper to East Asian metropolis, where centuries of time and the dramatic pulses of our planet in the Anthropocene can be accessed in a small alley.

미디어 작가 얄루는 시카고 예술 대학교(the School of the Art Institute of Chicago)에서 비디오 아트로 학사와 석사 학위를 취득했다. 이후 한국국립아시아문화전당, 미국 헤드랜드 아트센터, 일본 후쿠오카 아시안미술관, 캐나다 라반데 비디오, 캐나다 웨스턴 프론트 소사이어티, 미국 베미스 스튜디오 아트센터, 미국 버몬트 스튜디오 아트센터의 펠로우쉽 등에 선정된 바 있으며 비디오 데이터 뱅크의 린 블루멘탈 기념장학프로그램, 뉴욕 AHL 재단 시각 예술 금상을 수상한 바 있다. 캐나다 마니프 퀘벡 예술 비엔날레 (Manif d’Art), 벨기에 이미지 퍼시블 비엔날레 (Biennale de L’Image Possible)등 다양한 비엔날레를 포함 영국 최대 미디어 아트기관 팩트 리버풀(FACT Liverpool) 네덜란드 참여 등 다수의 개인 및 단체전에 참여하여 세계를 무대로 활발하게 활동하고 있다.

Yaloo earned BFA and MFA in video art from the School of the Art Institute of Chicago. She has been selected for fully funded international residencies such as Zer01ne and Asia Culture Center in Korea, the Fukuoka Asian Art Museum in Japan, Western Front and La Bande Video in Canada, the Headlands Art Center and Bemis Studio Art Center in USA. She was also awarded a Lyn Blumenthal Memorial Scholarship by Video Data Bank and won a Gold Prize in visual arts from the AHL Foundation in New York. Last year, she was part of a duo show at FACT Liverpool, UK.

연도 Year
프로젝트 Project
미디엄 Media
위치 Location
2019
뉴 이어 퍼레이드 New Year Parade
미디어 파사드 Media Façade
아트센터나비, 서울, 한국 Art Center Nabi, Seoul, South Korea
picture credit: Art Center Nabi, Junki Kim

2019년 새해를 여는 아트센터 나비의 1월 COMO&HAPPY SCREEN [뉴 이어 퍼레이드(New Year Parade)]展에서는 기술과 기법을 활용하여 디지털 미디어의 시적 가능성을 끊임없이 탐구하는 얄루 작가의 작품을 소개한다.

얄루의 작품 세계는 자신의 정체성을 바탕으로 문화적 상징을 내포하는 시적인 내러티브를 구성하고 부(富)와 장수(長壽)에 대한 이미지와 지역적 특성에 따른 소비문화를 재치 있게 풀어낸다. 이를 통해 작가는 인간의 삶 속 내재한 다양한 욕망과 탐욕을 마주하게 한다.

Opening the New Year of 2019, COMO & HAPPY SCREEN «New Year Parade» exhibition introduces Yaloo’s works that constantly explore the poetic potential of digital media via technology and techniques.

Based on her identity, Yaloo’s world constitutes a poetic narrative that embraces the cultural symbols and wittily unfolds the consumer culture of the images and local characteristics of wealth and longevity. This allows her to face the various desires and greed inherent in human life.